Nevruz, Türk Dil Kurumuna göre " Eski takvimlere
göre yılın ve baharın ilk günü sayılan martın yirmi birine rastlayan gün"
şeklinde ifade edilmektedir. Farsça bir kelime olan Nevruz aynı zamanda
"yeni gün" anlamına da gelmektedir. Bahar mevsiminin gelmesiyle nasıl
doğada bir yenilenme ve canlanma olmaktaysa Nevruz'un gelmesiyle de Türkler
doğa gibi yenilenmekte ve canlanmaktadırlar. Bu nedenle Nevruz Türkler için bir
canlanma ve yenilenme anlamına gelmektedir. Türk insanı baharın müjdesi olarak
bu tarihte gerek bedenen gerekse ruhen bir arınma dönemine girer. Böylelikle
içindeki duygu ve düşüncelerini yenilemeyi, geleceğe dönük umutlarını ve
isteklerini yeniden gözden geçirmeyi Nevruz ile birlikte bir fırsat olarak
görür.
Nevruz Bayramı Türklerce birçok olay ile
ilişkilendirilmiştir. Bunlar; Kuran'ı kerimin indirilmeye başlanması, Hz. Adem
ve Havva'nın Arafat'ta buluşması, Hz. Ali'nin doğumu, Hz. Fatma ile Ali'nin
evlenmesi, Hz. Musa'nın asasıyla Kızıldeniz'i açması, Hz. Nuh'un gemisinin
karaya oturması, Hz. Yusuf'un kuyuya atılması, Hz. Yunus'un balığın karnından
kurtulması, Hz. Musa'nın Mısır'dan ayrılması, Hz. Adem'in çamurunun yoğrulması
şeklindedir.
Nevruz tarih boyunca Türklerin kutladığı ortak bir bayram
olmuştur. Ergenekon Destanı'na da dayandırılan Nevruzun (diğer bir adı da
Ergenekon Bayramıdır) başlangıcı Miladi takvime göre 21 Mart'tadır. Bu tarihten
önce evler ve evlerin çevresi temizlenir. Nevruzun kutlanacağı alan önceden
süslenir.
Nevruzun kutlanacağı alanda uçurtmalar uçurulur, çeşitli renkteki yumurtalar tokuşturulur. Çeşitli oyunlar oynanır. Türkler tarih boyunca ateşi kutsal saymışlardır. Bu nedenle ateşin kendilerini kötülüklerden temizlediğini ve hastalıklara, belalara karşı koruduğunu düşünmüşlerdir. Bu nedenle Nevruz Bayramında kutlama alanına büyük bir ateş yakılır ve üzerinden atlanır. Böylelikle eski inançlara bağlı kalındığı anlatılmak istenir.
Nevruz kutlamaları zaman içinde farklı geleneklerle
süregelmiştir. Nevruz Bayramında yapılan bazı etkinlikler şu şekildedir:
- Nevruzun
ilk suyu ile yıkanmak,
- Soğan
kabuğu ile boyanmış yumurtayı pişirip yiyerek bereket dilemek,
- Yüksek
bir tepeye ateş yakarak baharı müjdelemek,
- Maniler
söylemek, bahar çiçekleri toplamak,
- Türbe
ziyareti yaparak dilek tutmak,
- Çeşitli
tatlılar yapmak ve yemekler pişirmek,
- O
yıl buğdayın tanelerinin kırmızı olması için ellere kına yakmak,
- Arıların
bulunduğu yerlerde mavi bir bez yakılarak arıları nazardan korumak,
- Menekşe
toplayıp gözlere sürerek gözlerinin güzelleşmesini ummak.
Özellikle çocuklar tarafından Nevruzda renkli yumurtalar
boyanarak birbirine tokuşturulur. Burada renk baharı, yumurta ise hayatı
simgeler.
Nevruz Türk şairlerinin de şiirlerine konu olmuştur. Ünlü
Azeri şair Şehriyar Nevruz ile ilgili olarak şu dizeleri kaleme almıştır:
Bayram yeli cardaqlari yixanda
Nevruz gülü, qar cicegi çixanda
Bizden de bir yad eyleyen sağ olsun
Dertlerimiz qoy dikilsin dag olsun
Bayramda gece kuşu oxurdu
Adakli qiz bey çorabın doxurdu
Herkes şalin bir bacadan soxurdu
Ax, ne gözel qayda idi şal sallamak
Bey şalına bayramlığın bağlamak
Nevruz Bayramının gelişi Türkler tarafından şarkılarla ve
türkülerle karşılanmaktadır. Aşağıdaki linkte bir Nevruz şarkısı yer almaktadır.
https://www.youtube.com/watch?v=E19VmzWtSuM&t=1s
Türk Dünyasında bu kadar önemli bir yere sahip olan Nevruz
Bayramı, Azerbaycan, Türkiye, Hindistan, İran, Kırgızistan, Pakistan,
Özbekistan'ın ortak başvuru yapmasıyla 2009 yılında İnsanlığın Somut Olmayan
Mirası Temsili Listesine yazdırılmıştır. Bu durum farklı ülkelerdeki insanların
ortak bir çatı altında buluşmasına ve farklı kültürlerin saygı ve sevgi içinde
bir arada bulunmasına katkıda bulunmuştur.
Kaynaklar:
https://sozluk.gov.tr/
https://www.youtube.com/watch?v=E19VmzWtSuM&t=1s
https://tr.wikipedia.org/wiki/Nevruz#/media/Dosya:Yumurta_d%C3%B6y%C3%BC%C5%9Fd%C3%BCrm%C9%99.jpg
https://www.kulturportali.gov.tr/portal/nevruz
https://tr.wikipedia.org/wiki/Nevruz
https://www.haberturk.com/nevruz-bayrami-nedir-ne-zaman-nasil-kutlanir-nevruzda-neden-atesten-atlanir-3382335/4
Şengül, A. (2008). Türk kültüründe nevruz ve Anadolu'da
nevruz kutlamaları. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 26,
61-73.
Cengiz, D. (2022). Nevruz bayramı merasiminin Azerbaycan ve
Türkiye'de icrası. Duvar Kitabevi
Akça, Ş. (2002). Türk Dünyasında Nevruz Bayramı
Çeşitlemeleri ve Mukayesesi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Yüksek Lisans Tezi, Sakarya
Aksoy, M. (1996). "Kültür Sosyolojisi Açısından Nevruz
Kavramı". Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı 1, ss.
1-26.
Özcan, Ş.(2001). Klasik Edebiyatta Nevruz ve Bahar Şiirleri
Üzerine Bir İnceleme, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Adıgüzel, S. (2010). Azerbaycan'da nevruz kutlamaları.
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 143-152.
Yorumlar
Yorum Gönder